perjantai 4. lokakuuta 2013

6. luento

Blogimme viimeinen postaus tarkastelee yrityksen johdon viestintää sekä sen vaikutuksia niin yrityksen sisä- kuin myös ulkopuolella. Johdon viestinnän on tarkoitus vaikuttaa positiivisesti sekä yrityksen työntekijöihin, että myös kuluttajien käyttäytymiseen. Talous Sanomien artikkeli (3.3.2009) kuitenkin osoittaa, että useiden yritysten viestintä kangertelee. Mikäli viestintä ei ole kunnossa, on sillä yrityksen sisäisiä sekä myös ulkopuolisia vaikutuksia. Tarkastelemme asiaa myöhemmin.
 Yrityksen sisäisellä viestinnällä on suuri vaikutus organisaation tulokseen, mitä paremmin viestintä toimii, sitä enemmän se korreloituu työntekijöiden tekemiseen ja tätä kautta myös lopputulokseen. Mikä tämän sitten aiheuttaa? Yrityksellä pitää aina olla tarkka strategia mitä se toteuttaa. Toimintamallin iskostuttaminen työntekijöihin vaatii suunnitelmallista vuorovaikutusta ja viestintää. Organisaation sisäisen kommunikoinnin on tällöin oltava avointa ja rehellistä, näin työntekijät saadaan vakuutettua yrityksen toimintamalleista. Johdon rooli korostuu. Heidän on tärkeä noudattaa samaa kaavaa, sillä jos joku heistä poikkeaa kaavasta, voi siitä seurata väärinkäsityksiä, jotka heijastuvat suoraan yrityksen toimintaan. Tänä päivänä media (lehdet, facebook, twitter yms.) asettaa omat haasteensa viestintään. Mikäli johto valitsee sanansa huolimattomasti, voi siitä seurata ongelmia. Lehtimiesten tehtävä on aiheuttaa hämmennystä, sillä ihmisiä kiinnostavat ”kohuartikkelit”. On itsestään selvää, että jos näin käy, niin työpaikalla lähtee kiertämään erinäisiä huhuja, joilla on negatiivinen vaikutus yrityksen toimintaan (esim. työpaikkoja ollaan vähentämässä, mutta työntekijöille ei ole kerrottu asiasta mitään). Työpaikan sisäisen viestinnän haastavuutta lisää myös yritystoiminnassa olevat eri tasot. Organisaatiolla on ylin johto, jonka tehtävänä on laatia toimintamallit joita yritys noudattaa. Ongelmana on siirtää viesti muuttumattomana yrityksen alemmille tahoille. Tässä kohtaa johtajien ihmissuhdetaidot korostuvat, sillä jokainen ihminen on omanlaisensa persoona. On toimintastrategian onnistumisen kannalta välttämätöntä, että myös alemman portaan ihmiset ”ostavat” toimintamallin muuttumattomana. Ihmisen vakuuttaminen omasta ajatuksesta vaatii avoimuutta ja rehellisyyttä sekä sallii ajatuksen kyseenalaistamisen. Mikäli organisaation johto onnistuu siirtämään toimintamallin ”alas” asti, on tällä positiivinen vaikutus yrityksen toimintaan. Positiivinen vaikutus heijastuu jokapäiväisiin kahvipöytäkeskusteluihin, joissa yrityksen työntekijöillä on yhtenäinen näkemys organisaation tavoitteista ja toimintamalleista. Sisäisessä viestinnässä onnistuminen on haastavaa, mutta onnistuessaan erittäin palkitsevaa, niin yrityksen työntekijöiden, kuin yrityksen tuloksenkin kannalta.
 Johdon kuuluu hoitaa myös yrityksen ulkopuolista viestintää. Hyvin monelle kansalaiselle mielikuva yrityksestä syntyy median välityksellä. Yrityksen markkinoidessa itseään ja tuotettaan, se luo asiakkailleen mielikuvia toiminnastaan, ja sitä kautta kuluttajille syntyy myös odotuksia. Mikäli ulkoinen viestintä ei vastaa asiakkaan odotuksia, se ei ole ainoastaan yrityksen ja kuluttajan välinen ongelma. Sosiaalinen media aiheuttaa yrityksille ongelmia, sillä jos tuotteeseen ei olla tyytyväisiä, on kritiikkiä helppo antaa verkon välityksellä. Tällöin myös muille ihmisille saattaa tulla negatiivinen kuva yrityksestä, ja he jättävät kyseisen firman tuotteen ostamatta, koska joku muu kuluttaja on haukkunut sen.
 Yrityksen ulkoinen viestintä ei rajoitu pelkästään tuotteiden markkinointiin. Kun firmaa kohtaa jokin ”skandaali”, on tärkeää, että yrityksen johto tulee ajoissa esiin ja ottaa tapahtumiin kantaa. Tästä hyvänä esimerkkinä voidaan pitää äskettäin kohua herättänyttä Marimekon tapausta, jossa yritystä syytettiin kangaskuosin plagioinnista. Organisaatio antoi median kirjoittaa tapahtumista pitkään ottamatta asiaan juurikaan kantaa. Jälkikäteen voimmekin pohtia, olisiko tapaus herättänyt näin paljon mielenkiintoa, mikäli Marimekon johto olisi antanut asiasta heti oman lausuntonsa. He olisivat voineet antaa julkisen kannanoton, jossa olisi voitu todeta plagioinnin olevan väärin ja vastoin Marimekon ideologiaa. Tapaus on varmasti jättänyt yrityksen imagoon särön, joka ei häviä kuluttajien muistista hetkessä.

 Tämä oli siis johtamisen perusteet kurssimme viimeinen blogikirjoitus, joten on aika hieman vetää yhteen, mitä kurssin aikana tapahtui. Meillä ei ollut oikeastaan minkäänlaisia odotuksia ennen kurssia, mutta mitä pidemmälle se eteni, sitä enemmän se avasi silmiämme. Ihmisten johtaminen ei todellakaan ole niin yksinkertaista kuin voisi luulla. Luennot olivat mielenkiintoisia ja saimme varmasti hyvät ”eväät” mitä vaatii olla hyvä johtaja ja miten erilaisia johtamistyylejä onkaan olemassa. Meillä on nyt tiedollisesti asiat hallussa, mutta täytyy muistaa, että johtamaan oppii vain käytännön kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti