Luento 5
Luennolla käsiteltiin erilaisia johtamistapoja ja niiden
kehittymistä. Nostettiin myös esille kunkin aikakauden vallitseva
johtamiskäsitys ja pohdittiin sen heikkouksia ja vahvuuksia
Teoreettinen
liikkeenjohto oli ensimmäinen suuri johtamisteoria. Se on kuitenkin hyvin
tuloskeskeinen tapa ajatella liiketoimintaa, ja usein tulosta tarkastellessa
unohtuu työntekijän tyytyväisyys. Olennainen osa teoreettista liikkeenjohtoa
oli työn tiukka osittaminen. Se saattaa kuulostaa hyvinkin tehottomalta tavalta
käyttää työvoimaa, mutta on otettava huomioon, että Taylor esitteli teoriansa
aikana, jolloin suurin osa väestöstä oli vailla asiaankuuluvaa koulutusta ja
yleissivistystä.
Voi pohtia kuinka hyvin Taylorin teoreettinen
liikkeenjohto toimisi nyky-yhteiskunnassa. Liukuhihnatyötä esiintyy suurissa
määrin vielä nykyäänkin ja se tuskin tulee poistumaan halvan työvoiman maista
vielä pitkään aikaan. Urakkapalkkaus on myös laajasti käytössä ympäri maailmaa
eri toimialoilla. On selvää, että maailma on muuttunut Taylorin ajoista, mutta
ihmisten motivointi työntekoon onnistuu vieläkin samalla kaavalla.
Urakkapalkkaus nähdään johdon puolelta usein hyvänä ja työmotivaatiota
ylläpitävänä asiana, mutta alaisten keskuudessa se voi aiheuttaa mielikuvia
stressistä ja loppuun palamisesta. Taylorin mukaan on myös tärkeää, että johto
tarkoin valitsee työntekijänsä jokaiseen tuotannon vaiheeseen ja kouluttaa. Kun
työntekijä oli valittu, tälle opetettiin oikeat käytännöt tehdä ja toimia
omassa työssään. Nykyäänkin toki kiinnitetään huomiota oikeiden ihmisten
rekrytointiin, mutta koulutusta pyritään antamaan laajemmin, jotta työntekijän
todellisen voimavarat voidaan löytää ja käyttää paremmin. Koko aiemmin kuvaillun
järjestelmän odotettiin pysyvän kasassa vahvan hierarkian voimalla. Taylor
korosti selkeitä käskyvalta suhteita ja ajatteli työntekijän pystyvän parempaan
suoritukseen, kun häntä valvottiin jatkuvasti. Hierarkiaa löytyy vielä
nyky-yhteiskunnastakin. Byrokratia on rakennettu pitkälti vahvan hierarkian
päälle. Jokaisella lienee kokemusta valtion tai kuntien virastoista, joissa
asiat eivät tunnu etenevän. Hierarkia ja korkea muodollisuuden aste kulkevat
yleensä käsi kädessä, joka johtaa toiminnan hitauteen ja resurssien vajaaseen
käyttöön. On kuitenkin muistettava, että byrokratialla saavutetaan vakaa laatu
standardi ja taataan päätösten oikeellisuus.
Ihmissuhdekoulukunta mullisti organisaatioteoriat, sillä sen
tullessa mielenkiinto siirtyi rakenteiden yksipuolisesta tarkastelusta
sosiaalisten järjestelmien tarkasteluun. Voidaan sanoa, että
ihmissuhdekoulukunta sai alkunsa Mayon tutkimuksista Hawthornen tehtailla
vuosina 1924–1932. Tutkimusasetelma oli kuitenkin tayloristinen; kokeessa
koeryhmän valaistusolosuhteita muutettiin systemaattisesti, vertailuryhmän
olosuhteet olivat koko kokeen ajan samat. Koe alkoi kiinnittää tutkijoiden
mielenkiinnon, kun koeryhmän valaistusolosuhteet muutettiin lähes kuutamonvalon
tasolle ja työtulos edelleen nousi. Pääteltiin, että työsuoritukseen vaikutti
jokin muu kuin valaistus. Mayo kutsuttiin paikalle ja hän suoritti 12.
koejakson mittaisen tutkimuksen, jossa työoloja parannettiin jokaisella
koejaksolla ja tutkimuksen lopussa kaikki palautettiin alkuperäisiin työolosuhteisiin,
mutta siltikin työtulos parani. Mayo esitteli teorian, jonka mukaan tärkeimmät
tekijät työelämässä olivat esimiesten ja alaisten hyvät suhteet sekä työryhmän
kiinteys. Myöhemmin todettiin, että myös koehenkilöihin kiinnitetty huomio ja
heistä huolehtiminen osaltaan auttoivat kohottamaan työtulosta. Lisäksi
koetekijöihin kohdistettiin paljon huomiota, joka sai heidät tuntemaan itsensä
ylpeäksi siitä, että he kuuluivat koeryhmään. Valvonnan puuttuminen ja
tutkijoiden suhtautuminen lisäsivät myös koehenkilöiden myönteistä
suhtautumista työhönsä. Tätä ilmiötä
alettiin kutsua Hawthorne-efektiksi. Tutkimus osoitti, etteivät klassisten
organisaatio- ja johtamisnäkemysten omaksumat työn organisointiperiaatteet,
hierarkkiset johtamisjärjestelmät ja urakkapalkkausjärjestelmät suinkaan olleet
tehokkaimpia keinoja ihmisten ohjaamiseksi ja motivoimiseksi. Ihmisten välinen
vuorovaikutus ja heidän reaktionsa eri tilanteisiin olivat monimutkaisempia
kuin klassiset johtamisteoriat olettivat luodessaan muodollisen organisaatiojärjestelmän.
Vaikka Mayon tutkimuksia on kritisoitu
laajasti, nykyaikainen henkilöstöjohtaminen perustuu suuresti ihmissuhdekoulukunnan
teorioihin ja menetelmiin. Ryhmämme mielestä tämä johtamisteoria on ehdottomasti
se, johon haluaisimme törmätä työelämässä. Tämä kävi ilmi myös tunnilla, kun
listasimme 10 ominaisuutta aiheesta ”Millainen on hyvä johtaja?” Huomasimme,
että ominaisuuksista moni vastasi ihmissuhdekoulukunnan oppeja. (Puusa,
Reijonen, Juuti, Laukkanen. Akatemiasta markkinapaikalle, 2012.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti